Három – az iskola mellett dolgozó – diákot interjúvoltam meg, hogy megtudjam mennyire könnyű/nehéz ma diákként suli mellett munkát találni, helytállni és az esetleges jövőt felépíteni...

DÓRI call centeres munkakörben dolgozik jelenleg, FRUZSINA ügyfélszolgálati feladatokat lát el, PÉTER pedig projekt asszisztens.

 
HOGYAN KEZDTÉL NEKI AZ ÁLLÁSKERESÉSNEK? MILYEN NEHÉZSÉGEKBE ÜTKÖZTÉL AZ ÁLLÁSKERESÉS SORÁN?

DÓRI: Elsősorban diákmunkákat keresgéltem, így regisztráltam iskolaszövetkezeteknél. A legnagyobb nehézséget az jelentette számomra, hogy egyáltalán nem kaptam még automatikus visszajelzést sem, hogy egyáltalán megkapták-e a pályázatomat.

FRUZSINA: Internetes állásportálokon, diákszövetkezetek honlapjain böngésztem. A legnagyobb nehézséget az időbeosztás és a megfelelő képzettség hiánya okozta. Egyetemi tanulmányaim közepén járok, még nem rendelkezem diplomával, ez pedig szinte elengedhetetlen a jó álláshoz. Az időbeosztás is problémás, tekintve, hogy még diákmunkák esetén is jóval több óraszám teljesítését várják el hetente, mint amennyit egy nappali tagozatos hallgató vállalni tud tanulmányai mellett, ezért ez a korlát is jelentősen szűkítette a kört.

PÉTER: Először a legnagyobb internetes munkaközvetítői oldalakon kerestem munkákat, küldtem az önéletrajzokat. A saját szakmámba vágó (energetikus) cégeknél is érdeklődtem. Végül egy iskolaszövetkezetnél találtam magamnak munkát. A legnagyobb nehézségbe a munkaidőnél ütköztem, ugyanis én csak részállást tudtam vállalni az egyetem miatt. A komoly, szakmámba vágó cégeknél sajnos nem lehet rész, csak teljes munkaidőben dolgozni, diplomával. A közvetítő cégeknél pedig nemegyszer belefutottam olyan cégekbe, melyek megtévesztőek voltak.

ENTER TIPP: Tedd fel magadnak a kérdés, miért szeretnél dolgozni a tanulmányaid alatt. Ha a válaszod az, hogy önálló legyél és pénzt keress, akkor bátran jelentkezz olyan munkára is, amely nem vág a profilodba, de akár érdekelhet. Minél szélesebb körű ismeretekkel fogsz rendelkezni a diploma megszerzése utána, annál értékesebb munkavállaló leszel a piacon.

 

MENNYI IDŐ ALATT TALÁLTÁL MUNKÁT?

DÓRI: Ezt a call center-es munkát, ahogy megtaláltam elküldtem a jelentkezést, és még aznap kaptam egy válasz e-mailt, hogy a következő nap jelentkezzem.

FRUZSINA: Az érettségitől kezdve diákmunkákat végeztem, a leghosszabb idő, amelyet munka nélkül töltöttem négy hónap volt. Jelenlegi munkahelyemre gyorsan rábukkantam, szintén diákszövetkezet által, hamarosan interjún vettem részt, a következő héten pedig már dolgoztam.

PÉTER: Ha minden keresgélést összeadunk körülbelül egy hónap alatt találtam állást.

ENTER TIPP: Bízz meg másokban is. Keress önállóan, de engedd, hogy segítsenek neked. Erre jó például az ENTER program is. Bővebb információ ITT.

 

A MUNKA, AMIT TALÁLTÁL MEGFELEL AZ ELVÁRÁSAIDNAK, KOMPETENCIÁIDNAK?

DÓRI: Igen, teljes mértékben megfelel.

FRUZSINA: Abszolút. Nyilván szükségem volt egy kis időre, míg megismerkedem a környezettel, az elvárásokkal, de szerencsémre rendkívül befogadó közegbe kerültem, ahol egyenrangú munkatársként kezelnek, még ha diákstátuszban vagyok is. Hamar lehetőséget kaptam újabb, felelősségteljesebb feladatok ellátására is, mindezek mellett pedig a cég hasznos képzéseket biztosít a számomra. Ráadásul szeretek bejárni dolgozni, hiszen nagyon közvetlen és támogató csapat vesz körül.

PÉTER: Egyáltalán nem, energetikusként egy energetikai, vegyipari vagy gyógyszercég lett volna a megfelelő hely az elhelyezkedéshez. A munka, amit találtam inkább számomra teljesen idegen és szokatlan. Mivel gyorsan szerettem volna egy részidős munkát találni, emiatt az elvárásaimat is lejjebb kellett adnom.

ENTER TIPP: Van akinek bejön a felkínált állás, van akinek nem, de egyet soha ne felejts el: a tapasztalatokkal csak többet érsz a piacon, mint az, aki meg sem próbálja. A cél lebegjen a szemed előtt és ennek rendeld alá a többit. Ha pontosan tudod mit, miért szeretnél elérni el is fogod érni, csak hagyj időt rá! Addig is gyűjtsd a tapasztalatokat!

 

VAN LEHETŐSÉGED SZAKMAILAG FEJLŐDNI A CÉGNÉL?

DÓRI: Úgy gondolom, hogy van.

FRUZSINA: Igen, ezekkel élek is.

PÉTER: Talán ez az egyetlen pozitívum, habár nem a tanulmányomba vágó posztot sikerült „megpályáznom” azonban a cég, amelyiknél dolgozom energetikusokat is foglalkoztat, így elképzelhető, hogy tovább léphetek.

ENTER TIPP: Aki akar, az megtalálja a lehetőséget a szakmai fejlődésre (ahogy Péter is lát esélyt a továbblépésre, annak ellenére, hogy nem az áhított munkát végzi). Csinálj mindent maximális erőbedobással, légy nyitott mindenre, tanulj meg minél többet, mert sosem tudhatod, hogy mikor kapsz egy olyan lehetőséget, amire mindig is vágytál.

 

AHOL MOST DOLGOZOL A DIPLOMA UTÁN TERVEZEL TOVÁBB MARADNI? HA IGEN MIÉRT, HA NEM MIÉRT NEM?

DÓRI: Ha esetleg felajánlanának nekem egy olyan pozíciót, amely kapcsolódik a végzettségemhez, akkor valószínű.

FRUZSINA: Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy itt maradjak, hiszen a csapat tagjának érzem magam, de sajnos a tanulmányaim más irányt vetítenek elő számomra.

PÉTER: Diploma után nem biztos, hogy maradnék, hacsak addig, amíg nem találok az energetikai pályán egy számomra megfelelő munkát, ahol tudásomat megfelelő mértékben tudom kamatoztatni és fejleszteni.

ENTER TIPP: Manapság igen nehéz jó munkát, megbízható munkaerőt találni. A cégeknél rendkívül nagy az új munkaerő betanításának költsége, ezért ha már diákként beváltál, elég nagy esélyed lehet rá, hogy meg is akarjanak tartani. Ez neked is jól jöhet, hiszen pár éves munkatapasztalattal már sokkal könnyebb elhelyezkedni.

 

MIT SZÓLNÁL EGY OLYAN PROGRAMHOZ, MELY DIÁKÉVED ALATT BIZTOS MUNKAHELYET TALÁL NEKED, MEGADJA A HIÁNYZÓ KOMPETENCIÁKAT ÉS A DIPLOMA MEGSZERZÉSE UTÁN IS MARADHATNÁL A CÉGNÉL, MINT FŐÁLLÁSÚ ALKALMAZOTT?

DÓRI: Ennek szerintem minden olyan diák örülne, aki egy kis plusz pénzt, önállóságot, rátermettséget szeretne szerezni.

FRUZSINA: Mindenképpen élnék a lehetőséggel, óriási előnyt jelentene a későbbi elhelyezkedéssel kapcsolatban és a konkurenciával szemben.

PÉTER: Az tökéletes lenne, nagyban segítené az életemet. Ha lenne ilyen program azonnal jelentkeznék.

ENTER TIPP: Az ENTER program pont ilyen. Összehozza a diákokat és a munkaadókat. Segít megtalálni a megfelelő munkát, mely a diákévek letelte után is megmarad.

 

MILYEN KOMPETENCIÁK, SZAKTUDÁS AZ(OK), AMELY(EK)ET HIÁNYOLSZ A MUNKÁD SORÁN, AMIT SZERINTED A FŐISKOLÁN, EGYETEMEN KELLETT VOLNA MEGTANÍTANI AHHOZ, HOGY ÉRTÉKESEBB MUNKAERŐ LEGYÉL?

DÓRI: Meglátásom szerint a főiskoláról kikerülve nem nagyon rendelkeznek a hallgatók gyakorlati tudással, így a munkához szükséges alaptudáson kívül, szerintem mindent a munkavégzés során lehet megszerezni.

FRUZSINA: Megfelelő kommunikációs készségek, pénzügyi ismeretek, menedzsment-ismeretek, pszichológiai ismeretek.

PÉTER: Önéletrajz írásának a metódusa, műszaki életben a prezentálás kivitelezése magas fokon, különböző jelentések, jegyzőkönyvek, értékelések megírásának lépései, metódusa. Gyakorlati, valóságos mérések műszaki eszközökön, szaklapok, katalógusok kezelésének a módja.

ENTER TIPP: Az ENTER program nemcsak összehozza a munkaadókat a munkavállalókkal, hanem a diákoknak megtanítja azt, amit a tanulmányaik során nem tanítottak meg, ami fontos ahhoz, hogy megfelelően „adják el” magukat.

 enter.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://evogreen.blog.hu/api/trackback/id/tr336960909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása