Az evogreen Akadémia 2014 tavaszán Vállalkozásfejlesztő ROADSHOW-t indított útjára, mely célja megmutatni a sikerhez vezető utat. Ennek negyedik állomása a 2014. május 29-30-án megrendezett „Eredmény – cash flow – üzleti siker” című műhelymunka volt, melynek trénere Lengyel László, akit már előző blogunkban bemutattunk.

Az evogreen akadémia célja, hogy gondolatokat ébresszen, sikeres technikákat mutasson meg annak érdekében, hogy vállalkozásod minél sikeresebb legyen. Lengyel Lászlót kérdeztük, mik voltak a legérdekesebb tapasztalatai a kétnapos (budapesti, kecskeméti) tréningen:

evo_blog: A vállalkozások fennmaradásának és sikerességének szükséges, de nem elégséges feltétele az eredményes működés és a folyamatos likviditás biztosítása. Mit lehet tenni az eredmény elérés és növelés érdekében?cash_1.jpg

Lengyel László: Az eredmény az azonos időszakra elszámolt bevételek és ráfordítások különbözete. Egyszerűen válaszolva a bevételeknek meg kell haladni a ráfordításokat. Mivel azonban a bevételek a piacon eladható termék mennyiségétől és a realizálható áraktól függnek (amelyeket természetesen megfelelő feltételekkel növelni is lehet), a vállalkozások számára nagyobb mozgástér adódik a ráfordítások (költségek) csökkentése területén. Mindig felmerül a kérdés, hogy lehet-e olcsóbb beszerzési forrást találni?; kevesebb időráfordítással előállítani a terméket?; jobb anyagkihozatallal, kisebb selejtmennyiséggel gyártani, forgalmazni? stb. Ezekre kell elsősorban megtalálni a válaszokat. Minden szervezetben vannak olyan tartalékok, amelyek kiaknázásával költségcsökkentés érhető el.

evo_blog: Hogyan tud ma, 2014-ben egy vállalat folyamatosan likvid lenni annak érdekében, hogy időben tudjon fizetni alvállalkozóinak? 

Lengyel László: A likviditás megteremtése a vállalkozások alapításakor kezdődik. Az alapításhoz készített tervekben a piaci oldalról indulva kell megtervezni, hogy milyen nagyságrendben, milyen ütemezésben, milyen árak és fizetési feltételek mellett tervezem valamely termékkel, tevékenységgel, szolgáltatással kielégíteni a célpiac vevőinek szükségleteit. Ez a bevételi oldal jelenti, de egyidejűleg meghatározza, hogy milyen vagyonnal (nagyságrend és összetétel) tudom ezeket a szükségleteket kielégíteni. A vagyon tervezését követi a források tervezése, amikor a saját tőkét és a kötelezettségeket tervezem meg. Ha nem megfelelő pénzeszköz állománnyal indítom el a vállalkozást „bekódolom” a fizetésképtelenséget.

cash_2.jpg

A másik oldal az, hogy nem csak el kell tudni adni a terméket, illetve beszerezni a szükséges erőforrásokat, hanem ezekhez olyan fizetési feltételeket, fizetési futamidőt kell kapcsolni, amely lehetővé teszi, hogy adott időszak pénzbevételei haladják meg adott időszak pénzkiadásait. Ez összehangolt pénzügyi politika kialakítását és végrehajtását igényli a csapattól, beleértve a beszerzőt, az értékesítőt, a pénzügyest, de még a termelésben dolgozókat is.

evo_blog: A fedezeti pont és a cash fedezeti pont között milyen összefüggések tárhatók fel?

Lengyel László: A fedezeti pont adott termék esetében azt a termékmennyiséget jelenti, amikor hogy adott átlagár mellett olyan árbevételt érek el, amely a változó (közvetlen) költségek mellett a termékre elszámolt fix (általános) költségeket is fedezi. Az eredményem nulla. Lényeges, hogy ennél többet kell tudnom előállítani és értékesíteni (adott ár és költségviszonyok mellett) ahhoz, hogy nyereséget realizáljak.cash_flow.jpg

A cash-fedezeti pont adott termék esetében azt a termékmennyiséget jelenti, amikor hogy adott átlagár és fizetési feltételek mellett olyan (pénz)bevételt érek el, amely a kifizetéssel járó változó (közvetlen) költségek mellett a termékre elszámolt és kifizetéssel járó fix (általános) költségeket is fedezi. Az pénzügyi egyenlegem nulla. Lényeges, hogy ennél többet kell tudnom előállítani és értékesíteni (adott ár és költségviszonyok és kapcsolódó fizetési feltételek mellett) ahhoz, hogy pozitív cash-flowt realizáljak.

Látható, hogy a két dolog összefügg, hiszen az értékesítés árbevétele jár pénzbeáramlással és a felmerült költségek egy része jár pénzkiáramlással.

evo_blog: A vállalat az eredménytermelő és cash generáló képességén hogyan tud javítani, hogyan tudja mérni a változásokat?

Lengyel László: Mint az eddigiekben láttuk

- az eredménytermelő képesség javítása az árbevétel növelésével (többet és/vagy magasabb áron eladni) és egyidejűleg a költségek csökkentésével (felhasznált erőforrások mennyiségének abszolút és fajlagos csökkentése) érhető el;

- a cash-generáló képesség javítását elősegíti az eredménytermelés növelése, azonban a bevételnövelésnek a beszedési futamidő gyorsításával (de minimum szinten tartásával) és a kifizetések futamidejének növelésével (minimum szinten tartásával) kell együtt járnia.

A mérés azt jelenti, hogy tervezünk és ellenőrizzük a tervszerű megvalósítást, illetve az előző évhez viszonyítva próbáljuk javítani az eredményesség és a cash-generálás helyzetét.

evo_blog: És végül, de nem utolsó sorban kérem, árulja el, mi a siker tízparancsolata?

Lengyel László: A vállalkozás sikeréhez, mint már említettem szükséges, de nem elégséges feltétel az eredményesség elérése és a likviditás biztosítása. A sikerhez több kell, amit ha megengedi egycash_3.jpg Széchényi István idézettel foglalnék össze, amit 1845-ben fogalmazott meg:

„Sikert, állandó nagy sikert, lelkesedés még nem szül; ehhez józan számítás és ebbül eredő előleges megfontolása s egybepontosítása az erőnek is szükséges.”

Köszönjük az interjút!

evo_blog

A bejegyzés trackback címe:

https://evogreen.blog.hu/api/trackback/id/tr246260302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.