Az Új Széchenyi Terv, a Megújuló Energia Hasznosítási Nemzeti Cselekvési Stratégiai Terv és számos más tervek, programok foglalkoznak az energia ellátás biztonságával. Bármilyen aspektusból is vizsgáljuk a kérdést, a problémákat két nagy csoportba - termelés és a fogyasztás – tudjuk elhelyezni.   A két csoport befolyásolásának számos lehetősége van. A mindenkori politikai, gazdasági célok határozzák meg, hogy éppen mi a támogatott, ajánlott akció.

Az Önkormányzatok felelőssége nagy, abban, hogy - az előző blogbejegyzésünkben vázolt energetikai felelősségeinek is megfelelve – milyen eszközöket használjon, milyen akciókat indítson, hogy be tudjon kapcsolódni az országos programokba és pénzeszközeit a leghatékonyabban használja fel a helyi problémák kezelésére.

Nem képezheti vita tárgyát, hogy a terveket és a döntéseket is a gazdasági megfontolások irányítják. Éppen ezért nem árt tudni, rendszerben látni, hogy az energetikai vagy azzal kapcsolatos problémák megoldásához milyen eszközök állnak rendelkezésre és ezek milyen gazdasági, pénzügyi hatásúak.

Az Önkormányzatok alapvetően energiafogyasztók, ezért ebben a csoportban kell először körbenéznünk.

Első lépésként világosan kell ismernünk az energiafogyasztásunkat, fogyasztói berendezéseinket, és nem utolsó sorban fogyasztói szokásainkat. Fel kell tárni veszteségforrásainkat. Több éves adatsorok alapján képezhetők fajlagos adatok, trendek, melyek alkalmasak összehasonlításokra, prognózisok, tervek készítésére. Egyszóval átfogó energetikai auditra van szükségünk. A fogyasztás folyamatos figyelése, elemzése és esetleges befolyásolása segít a veszteségek csökkentésében.
(Fenntartható világítás: http://www.evogreen.hu/tartalmak/fenntarthato_vilagitas/)

Folyamatosan ellenőrizni kell az energiaszerződések mennyiségi, ár, és szolgáltatási kondícióit. A pontosan megfogalmazott igények alapján kötött, a piaci versenyt is kiaknázó szerződések rendszerint előnyösebb gazdasági kondíciókat tartalmaznak, mint a korábbiak.

Több területen az Önkormányzatok beszállítókkal, alvállalkozókkal oldják meg energetikát is érintő kötelezettségeiket. Ebbe a felelőségi köre tartozik a közvilágítás üzemeltetése, karbantartása, de például a saját tulajdonú intézmények fűtési berendezései, kazánjai is. A jó szerződéseken túl, azok mennyiségi és minőségi teljesítését is folyamatosan ellenőrizni kell.

Azt mondhatjuk, hogy a legeredményesebb akciók azok, melyek nem igényelnek jelentős pénzeszközöket, inkább odafigyelést, szakértelmet, következetes, rendszerezett, elemző munkát, irányítást. Ezen a területen a szakértői, tanácsadói munka hatékonysága a legnagyobb, hatása folyamatos.

A fogyasztói jellegnél maradva, következhetnek a nagyobb ráfordítást, beruházást igénylő lehetőségek. Kézenfekvő, az energia hatékony fogyasztói berendezések alkalmazása. Ide tartoznak a világítástechnikai, fűtés-hűtési rendszerkorszerűsítések. Ezeket érdemes automatikus felügyeleti, szabályozási és ellenőrző rendszerekkel kiegészíteni, hogy a megtakarítások valóban realizálhatók legyenek.

Épületenergetikai beruházások, melynek keretében az épület-energetikai audit során feltárt hőszigetelési hiányosságokat szüntetjük meg. Többek között homlokzatszigeteléssel, nyílászáró cserével, héjazat szigetelés korszerű technológiával történő cseréjével, javítjuk az épület hőmérlegét, tesszük azt az EU-s elvárások szerinti minőségűvé.

Az energia ellátás biztonság másik aspektusa a termelés. Az Önkormányzatok mint a közigazgatás szervei, szabályozási, engedélyezési vonatkozásban, minden – a területükön zajló – energia termelési projektben érintettek. Az alapenergia hordozó milyenségétől, az alkalmazott technológiától és a termelt energia mennyiségétől és felhasználásától függően jól behatárolható az a kör, ahol az érintettség közvetlenné válhat. Jellemzően más energetikai fejlesztéshez kapcsolódva – a megújuló energiák hasznosítása terén – lehet érintett.

A megújuló energiák hasznosítása a fűtési a hűtési és a használati melegvíz költségeit is csökkentheti, illetve elektromos áram termelésben játszhat szerepet. http://www.evogreen.hu/tartalmak/solar/

Az ország adottságai lehetővé teszik, hogy a napenergia hasznosításával – döntően hőenergia termelés céljából – gazdaságos projektek valósulhassanak meg. Az önkormányzati intézmények használati melegvíz ellátását és a fűtési energia részbeni, vagy teljes előállítását jól technologizált eszközökkel lehet biztosítani. A projektek a zöldenergia terjesztésén túl jelentős energia költség megtakarítást is eredményezhetnek.

Az összeállításból látható, hogy a polgármester kezében számos eszköz, lehetőség van. Ezek felhasználását, bevezetését alapos szakmai, gazdasági elemzések, és nem utolsó sorban közösségi egyeztetések kell, hogy megelőzzék.

A független tanácsadó szerepe, hogy szakmai, gazdasági és gyakorlati ismereteit alkalmazva támogatja az önkormányzat, a polgármester döntéseit. Segít megtalálni a helyi adottságokhoz legjobban illeszkedő, technikai és pénzügyi szempontból is előnyös megoldásokat. Szakmai hátteret nyújt a megvalósítás és az üzemeltetés fázisaiban is.

Energetikai audit - tanácsadás a témában:

http://www.evogreen.hu/tartalmak/evogreen_akademia/

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://evogreen.blog.hu/api/trackback/id/tr325383410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.